معماری اطلاعات: راهنمایی برای طراحی UX

ساختار اطلاعات

سازماندهی و تقسیم محتوا به عنوان معماری اطلاعات شناخته می شود و از جنبه های مهم طراحی UX است. بدون مرتب سازی صحیح اطلاعات، بیشتر کاربران هنگام حرکت در وب سایت یا برنامه ها گم می شوند و نمی توانند ارزش مورد نظر را دریافت کنند.
برای اطمینان از ارائه محتوا به بهترین شکل ساختار یافته، تصمیم گرفتیم راهنمایی برای معماری اطلاعات ارائه کنیم.

معماری اطلاعات چیست؟

تعریف معماری اطلاعات به طرز شگفت آوری دشوار است. به این دلیل که در حالی که موضوعات دیگر مانند نوشتن محتوا را می توان به عنوان شغلی خاص- نویسنده – محدود کرد ، حوزه معماری اطلاعات در بسیاری از حرفه ها گسترده است. در حقیقت، هر کس که در توسعه محصول شرکت می کند ، به نوعی با روش های معماری اطلاعات سر و کار دارد.

سازماندهی اطلاعات

در وب سایتهایی که دسته بندی های محدود دارند، سازماندهی اطلاعات کار ساده ای است اما برای سایتهای بزرگی که به موضوعات مختلف می پردازند معماری اطلاعات اهمیت ویژه ای دارد.

آیا معماری اطلاعات همان UX است؟

ارتباط مستقیمی بین این دو وجود دارد، اما در حالی که UX شامل بسیاری از جنبه های معماری اطلاعات است، این دو دقیقاً یکسان نیستند.
UX بسیار گسترده تر است و چندین جنبه از تجربه کاربر را شامل می شود- از جمله اطمینان از رابط کاربری دلپذیر و پاسخگویی به نیازهای روانشناختی خاص کاربر. در مقابل ، معماری اطلاعات بیشتر روی اهداف کاربر متمرکز است.
هرچند، بدون معماری اطلاعات خوب هیچ تجربه کاربری منطقی و مؤثری وجود ندارد. در واقع معماری اطلاعات باید پایه ای محکم باشد که بتوان با آن تجربه کاربر را ایجاد کرد.
معماری همان چیزی است که استفاده از محصول را ممکن می کند. این در بازی های ویدیویی که در آن یک دنیای کاملاً جدید با مجموعه قوانین خاص خود وجود دارد، کاملا مشهود است.
در بازیها تمام اطلاعات هرگز به صورت یکجا ارائه نمی شوند بلکه در طول بازی پیشرفت می کنند. در ابتدا صحنه تنظیم شده و معمولاً شخصیت اصلی و کمی پس زمینه ارائه می شود و در هر مرحله المانهای جدیدی ظاهر می شود.
اینکه چگونه می توانیم مقدار مناسبی از اطلاعات را ارائه دهیم تا کاربر کنجکاو شده ولی گیج نشود، کار معماری اطلاعات است.

معماری اطلاعات در بازی

سیستم / ساختار اطلاعات

ساختار اطلاعات در نحوه ی شکل گیری محتوا مؤثر است. با علامت گذاری بین بخش های مختلف اطلاعات، سعی می شود چارچوبی به کاربر ارائه شود که به او کمک می کند تا تمام آن اتصالات را در بین تمام اطلاعاتی که یک محصول دارد درک کند.

ساختارهای سلسله مراتبی

ساختارهای سلسله مراتبی

در این ساختارها که به عنوان ساختارهای درختی هم شناخته می شوند، دسته های گسترده در زیر شاخه های بالا قرار ارد که کاربر می تواند از طریق آنها به سمت شاخه های پایین حرکت کند. این سلسله مراتب بصری برای انتقال اهمیت بخش های مختلف اطلاعات به خوبی کار می کند، زیرا آنها را در نردبان ارتباطی نمایش می دهد.

ساختارهای متوالی

ساختارهای متوالی

این شکل از معماری اطلاعات، محتوای شما را طوری سازمان می دهد تا مسیری مشخص را برای کاربر شما ایجاد کند. این بدان معناست که کاربر مجبور است مراحل خاصی را دنبال کند و فقط اطلاعاتی را که در آن لحظه به او ارائه می شود را بگیرد. این ساختار از این نظر خوب است که از ارائه ی گزینه های زیاد به کاربران جلوگیری می شود.

ساختارهای ماتریس

ساختارهای ماتریس

این ساختار تا حدودی مغایر با ساختار متوالی است. در حالی که سازماندهی پی در پی با هدف دستیابی کاربر به مجموعه ای از مراحل مشخص شده ارائه می شود، ساختارهای ماتریس به کاربر امکان می دهد تا ابزارهای مورد نظر خود را برای پیمایش انتخاب کند. در این ساختار کاربر به تمام اطلاعات در قالب پیوندها و دکمه ها دسترسی پیدا کرده و به آنها اجازه تصمیم گیری می دهد.
می توان گفت ساختار ماتریس به کاربر امکان می دهد تا با ارائه کلیه جهت ها و ویژگی های ممکن، مسیر خاص خود را در محصول شما ایجاد کند.

سیستم های برچسب زدن

سیستم برچسب راهی برای انتقال اطلاعات زیادی با یک کلمه است. دلیل اصلی داشتن سیستم های برچسب این است که به کاربران کمک می کند تا بجای جستجوی مطالب در کل سایت به جستجوی بخشی از اطلاعات مورد نظرشان بپردازند.

سیستم های ناوبری

از نظر معماری اطلاعات ، سیستمهای ناوبری بیشتر به نحوه حرکت کاربر از طریق بخش هایی از محتوا یا اطلاعات می پردازند. به یاد داشته باشید که معماری اطلاعات شامل یافتن راه هایی برای کمک به کاربر برای هدایت اطلاعات جهت رسیدن به هدفش است.
سیستم ناوبری شما باید به نوعی خلاف محتوای شما باشد. شما می خواهید محتوای غنی داشته باشید تا برای کاربر مفید و لذت بخش باشد، اما سیستم ناوبری شما باید همیشه به همان اندازه ساده باشد، در حالی که هنوز کاربر را به اطلاعات دلخواه خود سوق می دهد.

سیستم های جستجو

سایت آمازون

دقیقاً همانطور که انتظار دارید ، هنگامی که داده های زیادی را در محصول خود دارید، داشتن یک سیستم جستجو می تواند مفید باشد. درست مانند سیستم برچسب زدن، جستجوی شما جنبه های مختلفی دارد.
شاید اولین انگیزه هنگام ایجاد یک نوار جستجو این باشد که تمام داده های ممکن را در خود نگه دارد، اما کاربران زمانی که از نوار جستجو استفاده می کنند، معمولا فقط به دنبال یک نوع داده هستند: محصولات یا خدمات.
جستجوی بقیه ی بخشها هم مهم است ولی مطمئن شوید که در جستجوهای معمول، جعبه ی جستجو دقیقا همان چیزی را ارائه دهد که کاربر بدنبال آن است. ضمن اینکه نحوه ی ارائه ی اطلاعات جستجو شده هم مهم است.

جمع بندی

اگر می خواهید کاربران محصول شما را به خوبی درک کنند، معماری اطلاعات بسیار حیاتی است. در ساختاری که ایجاد می کنید، کاربران نه تنها محصول شما را درک می کنند، بلکه همچنین می توانند پیش بینی کنند.
به یاد داشته باشید که معماری اطلاعات خوب و طراحی خوب UX دست به دست هم می دهند، خواه در ارسال یک پست وبلاگ به خواننده یا کمک به یک بازیکن جدید در بازی های ویدئویی. به جزئیات توجه داشته باشید و کاربران خود را با اطلاعات بیشتر یا تصمیمات بیشتر بمباران نکنید.
استفاده از محصول شما باید طبیعی باشد. از هر فرصتی برای آزمایش معماری اطلاعات خود استفاده کنید و مطمئن شوید که مردم از نحوه ارائه اطلاعات به آنها سردرگم یا ناامید نمی شوند.
وقتی اطلاعات زیادی دارید ، ارائه همه این اطلاعات به روشی که معقول باشد بسیار دشوار است. اما همیشه روش هایی برای ایجاد اطلاعات وجود دارد. پس نگران نباشید.
فقط راحت باشید و ببینید هدف کاربر در هر لحظه از زمان چیست؟ چگونه می توانید به کاربر کمک کنید تا با ساده ترین راه ممکن به آن هدف برسد؟

این سؤالی است که بیشترین وزن را در معماری اطلاعات به همراه دارد.

هشت اصل معماری اطلاعات

این هشت اصل اساسی معماری اطلاعات می تواند به عنوان راهنمایی برای هر طراح UX باشد تا از محصول خود استفاده کند. این اصول ابتدا توسط بنیانگذار EightShape ، دن براون، ارائه شده است.

1. اصل اشیاء

این اصل به چگونگی مشاهده محتوای خود می پردازد. براون می گوید به جای اینکه به مطالب خود به عنوان چیزی سفت و بی جان مانند یک شیء نگاه کنید، سعی می کنید آن را به عنوان یک چیز زنده ببینید- با چرخه زندگی خاص خود و رفتارها و ویژگی های آن.
دلیل این امر یک اصل مهم در معماری اطلاعات است که به شما امکان می دهد محتوای خود را انعطاف پذیر کنید. اگر محتوای خود را به عنوان یک موجودیت ببینید ، مشاهده روابط احتمالی آن با سایر داده ها برای شما آسان تر می شود و آسانتر می توانید روش های مختلفی را برای ارائه ی این محتوا را به کاربر پیدا کنید.
یک ویژگی مفید این اصل این است که چرخه حیات محتوا را در معماری شما جای می دهد و شما را برای مواقعی آماده می کند که محتوا رونق گرفته و بالغ شود.

2. اصل انتخاب

براون به یک موضوع روانشناسی به نام “پارادوکس انتخاب” اشاره می کند که در آن مردم این توهم را دارند که می خواهند هر چه بیشتر انتخاب داشته باشند. اما بیشتر طراحان UX می دانند که این درست نیست.
هرچه انتخاب های بیشتری ارائه شود، اضطراب بیشتر شده و قدرت شناختی بیشتری مورد نیاز است. در واقع جایی که شرکت های بزرگ مقادیر زیادی از اطلاعات را ارائه می دهند، مردم مقدار زیادی از زمان را به دنبال یافتن اطلاعات خود کرده و ممکن است کلا از آن صرفنظر کنند.
این دقیقاً همان چیزی است که معماری اطلاعات از آن جلوگیری می کند. هنگام طراحی یک ساختار برای محتوای خود به خاطر داشته باشید – کاربران می توانند فقط قبل از اینکه لذت بردن خود را متوقف کنند، از تعداد معینی از گزینه ها استفاده کرده و به طور جدی محصول یا خدمت خود را انتخاب کنند.

3.اصل افشا

این اصل به این واقعیت می پردازد که مردم می توانند اطلاعات جدید را فقط به روشی خاص بدست آورند. منظور این است که مردم با اطلاعات غیر منتظره یا ناخواسته برخورد خوبی ندارند.
این بدان معناست که در معماری اطلاعات شما باید داده های خود را طوری سازماندهی کنید تا در صورت نیاز به اطلاعات بیشتری دسترسی وجود داشته باشد.
مثلا وب سایت یک رستوران می تواند ابتدا فقط لیستی از غذاها را نمایش دهد و در صورتی که مشتری اطلاعات بیشتری درباره ی مواد آن و یا طرز تهیه نیاز داشت،‌ تصمیم می گیرد که کلیک کند یا نه!

4. اصل مثالها

این اصل به روانشناسی مربوط به طبقه بندی انسانها از چیزها اشاره دارد. در نهایت ، ما می توانیم مفاهیم را با ایجاد لیستی از مثالها دسته بندی کنیم که به ما کمک می کند فارغ از معیارهای این گروه بندی مفاهیم مختلفی را با هم گروه بندی کنیم.
وقتی نوبت به کار بردن این روش در معماری اطلاعات شما می رسد، به روشی که لیست های دسته بندی را در برنامه یا وب سایت خود نمایش می دهید فکر کنید. هر دسته به نمونه ای از نوع محتوا که در آن گروه ساکن است نیاز دارد – می توانید از بزرگترین ، رایج ترین زیرشاخه ها استفاده کنید. به این ترتیب ، زیر شاخه ها برای اکثر کاربران به عنوان میانبر دو برابر هستند و نمونه های واضحی که به کاربران در درک هر دسته برتر کمک می کند.

5. اصل درهای جلو

براون می گوید عاقلانه است که هر طراح تصور کند که افراد از طریق صفحه دیگری که صفحه اصلی شما نیست ، به وب سایت شما خواهند رسید. این می تواند نتایج شگفت انگیزی در طراحی صفحه وب شما داشته باشد. هرچند این موضوع درباره نسخه ی تلفن همراه چندان صدق نمی کند.
این امر باعث می شود براون دو توصیه اصلی در مورد معماری اطلاعات شما ارائه دهد:

همیشه به مردم بگویید کجا هستند

وب سایت شما دارای تعداد زیادی صفحه مقصد است و بازدید کنندگان می توانند تقریباً در مورد هر یک از آنها اطلاعات کسب کنند. بنابراین ، مهم است که نقشه وب سایت را در جایی قرار دهید که کاربر بتواند آن را مشاهده کند. یعنی اگر شما فقط لینکی را از گوگل به یک پست وبلاگ دنبال کرده اید، باید بتوانید ببینید که آن پست درباره ی چیست و سایر مطالب مشابه آن کدامند. این مهم است که ایده های منطقی را در یک ساختار بزرگ به کاربران جدید ارائه دهید.

صفحه اصلی شما نباید کل وب سایت باشد

یک صفحه اصلی خوب باید مفهوم روشنی از هدف شما در مورد چیزهایی که در وب سایت شما به طور کلی یافت می شود را نشان دهد، اما نیازی نیست که تمام اطلاعات موجود و مفصل به کاربر نشان داده شود. هنگامی که صحبت از معماری اطلاعات است، صفحه اصلی شما نباید به عنوان میانبر اصلی به تمام بخشهای وب سایت عمل کند. صفحه اصلی تنها تصویر بزرگی است از وب سایت شماست.

6. اصل طبقه بندی چندگانه

این امر از آنجا ناشی می شود که حتی در میان گروه کوچکی از افراد مشابه ، هنوز هم افراد روش های مختلفی برای جستجوی اطلاعات دارند. برخی از افراد موضوع کلی داده های مورد نظر خود را تایپ می کنند (به عنوان مثال لباس ساحلی) در حالی که برخی دیگر به طور طبیعی به دنبال نوع داده های مورد نظر خود خواهند رفت (مانند کلاه آفتابی).
این برای طراحی و معماری اطلاعات شما مهم است ، زیرا باید این مورد را در سیستم جستجوی خود در نظر بگیرید. هرچه راه های بیشتری برای یافتن اطلاعاتی به کاربران ارائه دهید، احتمال اینکه آنها دچار اضطراب یا پریشان شوند بیشتر است.

7. اصل ناوبری متمرکز

براون اظهار می کند که ناوبری شما نباید فقط تمام مطالب موجود در وب سایت شما باشد.
درعوض ، براون توصیه می کند که در منوهای خود یک استراتژی داشته باشید و در صورت امکان منوهای مختلفی برای انواع مختلف اطلاعات داشته باشید. به عنوان مثال ، یک منو برای موضوعات وبلاگ و یک منوی بازاریابی جداگانه (جایی که خدماتی را که شرکت ارائه می دهد) ذکر کرده اید.
این کار قابلیت استفاده وب سایت شما را بهبود می بخشد ، حتی اگر دکمه ای را که مستقیم به آن صفحه مخاطب منتقل می شود حذف کند. به یاد داشته باشید که معماری اطلاعات همه چیز در مورد جدا کردن چیزها با توجه به دسته صحیح آنها است ، بنابراین کاربر دقیقاً می داند کجاست و کجا می تواند اطلاعات مورد نظر را پیدا کند.

8. اصل رشد

بدلیل اینکه میزان محتوای شما به مرور زمان رشد می کند، باید دسته بندی دقیقی در مورد محتوای آینده هم داشته باشید.
بهترین کاری که در این مورد می توان انجام داد طراحی صفحاتی است که می توانند اشکال جدیدی از محتوا را بپذیرند تا بتوانند برای گسترش محتوای احتمالی در آینده آماده شوند. به عبارت دیگر، حتی اگر هم اکنون محتوای ویدیویی ندارید، صفحاتی ایجاد کنید که فیلم را بپذیرد.

اگر جالب بود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید